ORDE EN NETHEID

Cursuscode: ERS-306

Het Japanse kwaliteitssysteem 5S neemt een ordelijke, degelijke en nette werkomgeving als vertrekpunt voor een mentaliteit van constante verbetering.

5S is vrij gemakkelijk toe te passen, omdat het zowel qua materiaal en qua investering weinig middelen vergt. Toch is een gedegen voorbereiding en opleiding essentieel en moet er voor gezorgd worden dat alle niveaus ? van het topmanagement tot de bedrijfsvloer ? achter het initiatief staan.  

De invoering van 5S bestaat in het projectmatig uitvoeren van een vijfstappenplan.

Met de eerste twee stappen wordt orde gecreŽerd en wordt ervoor gezorgd dat orde behouden kan blijven. Met de volgende twee stappen, wordt netheid gecreŽerd en wordt ervoor gezorgd dat netheid kan behouden blijven. Eenmaal deze er zijn, worden defecten en afwijkingen ten opzichte van de gewenste situatie veel sneller gedetecteerd. Door de invoering van verbeteringsvoorstellen kunnen deze afwijkingen in de toekomst vermeden worden. Met de laatste stap wordt een systematiek van verbeteringsvoorstellen opgezet. Meteen is 5S als filosofie geborgd in de dagelijkse manier van werken.  

Met deze 5S-filosofie is stevige fundering gelegd voor continue verbetering. 5S resulteert dan ook altijd in verhoogde productiviteit, kostenbesparingen, efficiŽnter tijdsbeheer, een veiligere en aangenamere omgeving, beter teamwerk,? 5S is een heel sterke visuele onderneming, die resulteert in meer gemotiveerde en meer betrokken medewerkers.

DOELSTELLINGEN

  • over een ordentelijke en gestructureerde werkomgeving beschikken
  • een veiliger en aangenamer werkomgeving creŽren
  • tijdswinst verzekeren
  • een verhoogde productiviteit verzekeren
  • doeltreffend tijdsbeheer opstellen
  • gemotiveerde medewerkers treffen
  • een uitstekende teamgeest bewerken

INVOERING IN HET BEDRIJF

  • Een van onze gespecialiseerde medewerkers brengt een voorafgaandelijk bezoek aan de onderneming en heeft een onderhoud met management en veiligheidsdienst.
  • Daarna wordt een inschatting gedaan, een tijdsbestek en een offerte opgemaakt.
  • Een gespecialiseerde medewerker maakt daarna de inventaris en een checklist. In een eerste fase wordt opleiding gegeven aan alle betrokken medewerkers (management, middenkader, eerstelijnsverantwoordelijken.
  • Er wordt een interne projectleider aangesteld. Deze start het programma en de concrete aanpak op.
  • Op regelmatige tijdstippen doet de Ergoteam Consulent een audit. De resultaten worden besproken met de Projectmanager. Het project wordt bijgestuurd, verfijnd. 

 

MIDDELEN

  • Basisopleding voor al het betrokken personeel
  • Controle lijsten (gebaseerd op wetenschappelijk gevalideerde methoden) Audit
  • Werkpostobservaties
  • EnquÍtes
  • Gesprekken met operators / medewerkers

 

bijkomende info en aanvragen: tel. 09-230.59.40of via bijgaand formulier